Thursday, January 13, 2011

KU LIHAT HIJAU..

baca tajuk entry kena nyanyi mcm lagu zainal abidin tu tau hehe..

sapa tak suka blk kampung angkat jari manis tegak2 90 darjah hahahaa unless korg mmg takde kg & berasal dr bandaraya la kan?!

asalnya keliling rmh abah ditanam pokok kelapa sawit. masa kecik2 dulu bawah pokok kelapa sawit le tmpt favourite afne, arwah ida & cousins main msk2/pondok2/perang2/kawen2 hahahahaa. emak, afne & arwah ida jd tukang pungut biji2 buah sawit yg gugur dr tandan bila abah potong buah (sabit buah sawit). isshhh.. byk tul kenangan!

pokok2 sawit tu dh tua, dh ditebang & dh pn ditanam dgn anak sawit yg baru. mak & abah tanam plak pokok2 sayur. sejuk mata tgk pemandangan hijau mcm ni.. 




jom tgk apa yg ada kt blkg rmh..

pokok ubi kayu - ni yg plg byk diangkut ke kl hehe

pokok jambu madu - aritu merasa gak bbrp biji

 pokok limau purut

 pokok pisang tp jgn tanya pisang apa

ni tak tau pokok apa tp buahnya ada bulu2 tajam

pokok keladi - klu dtg kebun FIL lg saujana mata memandang

pokok bunga kantan

 pokok tebu

 pokok labu

 ni klu tak tau pokok apa mmg saja nk jd minah blur!

 sapa terer teka pokok apa.. kangkung ekk?

pokok kacang panjang

 pokok terung pipit (mak panggil cepokak)

 pokok pucuk manis - plg marvelous msk bening/air atau msk lemak. slh satu jns mknn yg blh bykkan susu bdn ;)

 pokok cipi api

 jgn tipu kata tak tau.. ni pokok pandan ok?!
 
 ni pokok buah.. tak sure either rambutan or pulasan

pokok serai

alhamdulillah, skrg ni mak kata blh kira hari2 msk hasil tanaman sendiri. nk mkn apa petik je dr pokok. fresh gitu haaa.. takde sembur2 racun/bahan kimia bagai. terbaik dr ladang! pegi kedai pn beli ikan/daging. ayam kampung bela sendiri pn byk tinggal sembelih je.

ni yg sempat afne snap kt tepi rmh..





 pokok buah naga

 pokok terung kot

 mak dh start blk menanam/mengumpul orkid. dulu subur sgt menjalar. lps banjir thn dulu tu terbiar je.

pokok bunga kertas - klu time berbunga cantik merimbun je

 pokok nenas

 lg tanaman kt tepi rmh

ishh mak ni kan.. apa benda semua yg dipegang menjadi cthnya muda2 dulu mak minat kerja2 kraftangan, menjahit (tukang jahit kt kg), masak mantop, suka bercucuk tanam sayur/bunga, berpolitik hehehe. jgn tak tau, masa afne preggy hana kitorg lumba sapa dpt lesen kereta dulu. masa tu umur mak dh 49 thn & sblm tu mak dh pn amik lesen motor. abah plak selain bekerja sendiri+uruskan kebun, blh dikatakn rmh dibina dr hasil kerja tgn abah keseluruhannya kecuali buat wiring & psg bumbung. dr renovate rmh bhgian belakang/dapur, table top, menyimen/plaster, psg mozek & cat sampai la rmh tgh, hall, bilik anak2 & skrg dlm proses siapkn rmh depan.

di rmh ni afne dilahirkan, dibesarkan, dinikahkan & berpantang

haziq bila dpt keluar keliling rmh hbs ayam kampung yg mak abah bela bertempiaran lari dikejar. seronok kan klu dpt ddk kg kawasan rmh yg luas, anak2 puas main lari2 kejar2 tak mcm rmh comel ku ini, blh bercucuk tanam sayur/buah/bunga, blh jumpa mak abah adik2 lbh kerap... manja2 dgn suami kihkihkih! yelah.. kitorg kan PJJ mesti lah nk ddk serumah-sebumbung-tido sebantal-mkn sepinggan setiap hari mcm dulu.


nk berangan jap la.. bila agaknya erkkk..


12 comments :

ummioked said...

Bestnya..dah lama berangan2 nak ada kat ala2 kampung & boleh tanam macam2 macam ni...bila lah yek...

~ana~ said...

best kan duk kg...:)...

afne, bila nak jumpa nih..ana nak bg kalendar dgn planner nih...dah 3minggu duk terperuk dlm kereta ana tu...hari2 duk harap akan terserempak dgn afne...hu3x..

Mieja@Amiizaa2001 said...

seronoknya afne....siap ada pokok nenas merimbun tu....tanah gambut eh?

akak pon suka balik kg, rasa tenang jerk:):)

Afne said...

ummioked, seronok kan bgn pg udara fresh je

Afne said...

ana, blm ada rezeki lg nk ddk kg.

jom la jumpa. bestnya org nk bg brg free hehe

Afne said...

kak mieja, rasanya bkn tanah gambut sbb tepi parit depan rmh. tp campur2 la tanah kt kg tu.

midiaida said...

wahhh..banyaknye hasil2 tanaman mak ko???..tuh blkg uma ek pot..mak aku ade gak tanam menanan nei..tp x ley lame..ade geng2 monyet yg kejekan..hihihi..arituh ade pokok pelam tgh bbuah..pdhal pokok tepi jln tuh haaa..tibe2 geng2 monyet tuh g kejekan..menangis mak aku..ye laa..penat2 tunggu nak di mkn..sekalinye diorg mkn dulu..huhuhu..

Afne said...

dot, alhamdulillah menjadi tanaman mak abah. kdg ada jugak kena gasak ngan si lembu pendek. tu yg mak ngan abah rajin pusing tiap pg & ptg.

Sricahaya said...

waa..bestnya ada kebun..
mesti sonokkan..pagi2 lawat kebun..

amy subari said...

waa.. bestnyer..bukan main banyak tanaman, boleh jual sekali nie afne :)

Afne said...

sri, mak dgn abah la yg seronok tgk menghijau je hasil tanaman diorg :) anak2 tukang mkn hehe

Afne said...

amy, takat ni blm ada jual. apa yg ada mak bahagi2 dgn jiran/sedara mara sama merasa.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...