Thursday, March 21, 2013

26 Minggu Kehamilan

dtg semangat nk update perkembangan diri yg makin mengembang ni hehe baby dlm perut ni :)

kebetulan hari ni (read as semalam) 20/03/13 adalah tarikh appointment utk check-up. Alhamdulillah, semuanya baik2 belaka :)

tempoh hamil : 26 minggu
tinggi rahim : 26 cm
berat : 60 kg
tekanan darah : 100/60
urine test : ok
next appointment date : 03/04/13

Ukuran bayi anda, apabila mengukurnya dari kepala ke jari kaki sambil meluruskan kakinya, ialah 14 inci / 35.6 sentimeter. Beratnya lebih sedikit dari 1.6 paun / 760 gram. Mata bayi anda mula membuka di sekitar masa ini. Responnya terhadap bunyi-bunyian semakin konsisten menjelang penghujung bulan ketujuh, apabila jaringan saraf-saraf ke telinga sudah siap terbentuk. Di terus menyedut nafas kecil-kecilan dan walaupun dia hanya menyedut air dan bukan udara, ini masih merupakan latihan yang baik untuk dia selepas dilahirkan kelak. 

Oleh sebab bayi anda membesar dengan pantas, dan perkembangan otak begitu giat pada masa ini, pemakanan anda adalah amat penting. Teruslah memakan diet seimbang yang merangkumi banyak bijirin dan sayur. Makanan yang kaya dengan sarat, termasuk roti bijian sempurna dan bijirin, kekacang dan beras ceruh mengandung banyak vitamin B dan membantu mencegah sembelit. 

Kelas antenatal anda harus sudah bermula dalam satu-dua minggu berikutan ini, atau mungkin sudah bermula. Kelas-kelas ini sepatutnya menyediakan anda dengan informasi yang baik dan jelas tentang kelahiran dan hari-hari awal keibubapaan. Melengkapkan diri dengan maklumat akan membantu menenangkan apa jua keraguan anda tentang melahirkan bayi. 

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim. 

http://www.babycenter.com.my/a1044291/perkembangan-fetus---hamil-26-minggu#ixzz2O5a2d5ju

fyi, baby bergerak sgt2 aktif lately. selalunya rasa dia tendang2 sampai tak lena tido mlm dibuatnya tp sehari dua ni dia dh gerak2 sampai bergelombang perut kejap2 kt kanan kejap2 kt kiri. x sbr nk tunggu tarikh appointment scan 08/04 ni. walaupun dh nk masuk 3 org anak (kehamilan yg ke-4 sbnrnya) tp rasa teruja/gembira/takut2 tu tetap sama ok! mcm2 ada dlm kotak fikiran tp apa2 pun afne doakan moga semuanya baik2 sahaja & anak dlm kandungan ni sihat & slmt dilahirkan, amin.

ni kakak hana yg temankan ibu gi check-up. haziq ikut ayah gi work.


ntah bila dia snap gmbr ni sedar2 dh ada dlm hp. hari2 sbk suggest nama baby kt ibu hehe...


6 comments :

Nieza Ishak said...

sekejap jerk dah cecah 26week ...
take care dear ... ;)

watyz said...

seronok baca perkembangan afne. moga sihat selalu yer... hana x sabar nak dpt adik yer... :)

Afne said...

tq nieza. tu lah rasa sekejap je dh nk masuk 7 bln.

Afne said...

aty, berdebar2 la rasa mcm anak pertama juga. hana suggest nama yg modern2 pelik2 hehe

dya said...

kenal akk cm kjap je..tup2 dah 26weeks kan..tahniah akk..semoga dipermudahkan..

Afne said...

hi dya.. sekejap je kan. akak pn tak terasa masa berlalu dgn pantas :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...