Tuesday, April 15, 2014

Buah Belinjau

selalu org mkn kerepek belinjau atau malinja je kan? laaaa.... x pernah mkn?! apa tu kerepek malinja? korg google sendiri x kuasa afne nk cr utk korg hahahahaaaaa

aritu mak & abah gi pontian. kebetulan pokok belinjau tgh berbuah lebat apa lg borong trs masuk plastik bwk blk kg & bahagi2 dgn makcik2 & jiran.


geram kan tgk warna warni terang mcm ni. haiiissshhhhh... ni blm blh mkn lg, kena rebus dulu. mak le yg rebus, anak dia tukang mkn je hahahaaaaa


nk mkn buah ni kena kupas kulit2nya. belah luar yg berwarna warni tu lembut je. kulit dlm warna coklat tu yg tricky skit. kena gigit tp cukup sekadar pecahkan bg hujungnya terbuka pastu kopek dgn jari ye....


haaaaa... biji dlm ni le yg dikunyah dimakan :)


rasanya?? lemak, payau & sedikit pahit tp yummeeehhhhhhhhhhhhhhhhhh. hana & haziq pn suka. ibu tak sempat masuk mulut sendiri diorg dh tadah tgn mintak lg & lg.

dulu2 masa kecik bila pokok belinjau berbuah lebat kt rmh atok, afne ngan cousins suka bakar buah ni. zaman kecik2 kan suka main api hehe...

agaknya zaman cucu cicit kita merasa ke mkn buah ni sbb jarang2 dh org tanam pokok belinjau. utk pengetahuan korg, daun muda pokok belinjau (daun soh) blh dibuat lauk sayur masak bening atau pn masak lemak bubuh tempe nyamm nyammmmmm


7 comments :

Nurulhuda Abdul Latip said...

alamak akak tak reti makan buah belinjau ni la..

Afne said...

kak huda, skrg mmg dh ssh nk jmpa buah belinjau ni. klu kt kg mungkin dh x ramai yg tanam pokoknya.

Petak Bunga said...

Nasib baik gitahu.. kalau bg kita, kita makan isi merah tu..buang butirnya.
Rasa mcm pernh dgr nma buah ni..apasal boleh x tahu mcm mna nk makan..
Org buat jeruk kulit tu kan?..eh ke bukan buah ni..

Afne said...

Ehh yeke ada org buat jeruk kulitnya tu? Sori kita x tau huhu...

Noorazizah Safe said...

salam sejahtera,

de x nak jual anak pokok belinjau ni?
mmg dah lama & tengah cri untuk mak tercinta..
leh email noorazizah.safe@gmail.com

terima kasih

Noorazizah Safe said...

salam sejahtera,

naktanye, de anak pokok dia x?
de x nak jual anak pokok belinjau ni?
mmg dah lama & tengah cri untuk mak tercinta..
leh email noorazizah.safe@gmail.com
maaf la,tuko topik..

terima kasih

Afne said...

salam noorazizah. maaf mmg takde anak pokok ni. sbb klu blk kg pontian je dpt merasa buah belinjau ni pun mak long yg punya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...