Thursday, May 15, 2014

Sambal Korek


afne x tau le korg pernah mkn atau tgk atau dgr nama sambal ni. iye, sambal korek. sambal org jawa lah kot sbb dr kecik afne dh mkn sambal ni. lbh kurg mcm sambal hijau atau sambal totok (nama jawanya) tp yg bahan2 mentah tak digoreng mcm smbal totok tu & tp yg pasti pedas berdenting!

afne agak lah kan... dpt nama sambal korek ni sbb bunyi sudu besi tu bila kuis2 korek2 sambal dlm lesung batu tp rupa2nya mak ckp sbb dulu2 mkn calit/korek dr dlm lesung batu. org jawa paham lah kot... mangan ne sambil dikoreti. mmg btl, sambal ni byk kenangan. dulu masa kitorg kecik2, bila mak blk menoreh dgr je dia ketang ketung tumbuk lesung dh tau dh msti buat sambal korek. cpt2 gi dapur dgn arwah ida. mkn dgn nasi sejuk je pun tp disebabkan mkn bersama2 ditambah dgn perut yg tgh lapar, kenikmatan & kesedapan mkn tu mmg cap jempol wa ckp luuuuuuuuuuuuu

sng je haaaa nk buat sambal korek ni. x pyh sbk2 nk panaskn minyak nk menggoreng ke hapeeee

Sambal Korek

bahan2;
1 biji bwg putih
5-6 biji cili padi - klu rasa nk super pedas bubuh 50 biji pn blh hahaaa
segenggam ikan bilis dibuang kepala, dibelah & buang tahi ikan bilis
sedikit minyak msk

cara2nya;
1. basuh bersih kesemua bahan kecuali minyak msk lah kan ;)
2. tumbuk lumat dlm lesung.
3. letak sambal kt piring & curah minyak agak2 sampai sambal lembap & gaul rata.

dh ready utk mkn. rasanya ni sambal plg sng nk sediakan. klu rajin goreng telur mata kerbau ke telur dadar ke then curah sikit kicap kt nasi. jgn lupa sediakan air mnm sbb sambal korek ni mmg pedas menyengat :)


2 comments :

Irma Putri said...

ikan bilis tu tak yah goreng ek?

Afne said...

Iye, x perlu goreng ikan bilis. Semuanya mentah tp make basuh bersih :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...