Monday, October 12, 2015

Homemade Ice Cream


tu dia.... kemain bangga dia dpt mkn aiskrim mcm beli kt kedai (mau x bangga... dia yg tlg bubuh perisa & masukkan dlm bekas)

meh nk share resepi aiskrim plg sng. fyi, ada mcm versi resepi (lbh kurg je bahan & cara membuatnya) tp afne guna bahan yg ada kt rmh sahaja. resepi asal dr group resepi ringkas yea.

Homemade Ice Cream

bahan2;
1 tin susu cair
1/2 tin susu pekat manis (afne guna 1/4 tin)
1 biji telur
1 sudu mkn ovallete
1 sudu teh esen vanilla (afne sukat 1 penutup botol)
perisa/emulco kegemaran (afne pilih emulco strawberry & emulco coklat)

cara2nya;
1. satukan semua bahan kecuali perisa & pukul guna mixer sehingga adunan kembang selama 20 mnt.
2. bahagikan kpd 3 bekas & masukkan perisa kegemaran (afne biarkn 1 bekas plain sahaja utk rasa vanilla).
3. masukkan dlm 1 bekas secara berselang seli utk dptkan corak (ikut suka nk buat mcmn).
4. simpan dlm freezer & biarkn semalaman.

bgn pg esoknya blh lah korg kokak aiskrim tu. tabur topping cth nya choc rice, choc chips, milo, oreo hancur, corn flakes hancur, potongan badam... perghhh mabeles!


4 comments :

Nieyl said...

singgah pagi isnin...
sedapnyer tgk aiskrim diaaaa....

Lea Ismail said...

kalau dapat adli satu bekas ni seronoklah dia. nak buat juga nanti. boleh buat stok kat umah

Afne said...

nieyl, dh buat 2nd batch dh pun... perisa vanila dgn biskut oreo. pun dh hbs jugak! hahahahaha laku btl aiskrim afne

Afne said...

lea, must try utk penggemar aiskrim. brg guna x byk, kos murah & kita blh adjust sendiri tahap manisnya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...