Thursday, July 9, 2009

Kasihan Hana :(


dr smlm menahan sedih.. sedih tgk keadaan hana. ekceli hana takde pape sgt pn tp kesian sgt2 bila tgk keadaan hana tgh tak sht ni. bayangkn la.. smlm masa pegi check-up tu afne prepare 2 botol susu (suam & panas letak dlm warmer) tp 1 pn tak hbs. the reason?? bibir & mulut hana pedih nk menelan pape. selalunya kt rmh setiap 3-4 jam mesti dh mintak susu. tgk bibir hana pn kering semacam. kitorg pujuk dgn semua makanan fav dia pn tak jln. jwpn hana mesti.. "nanak!! nanak!!" klu paksa gak trs dia nangis. bkn la kitorg nk aniaya tp kesian tgk takmo mkn & mnm susu mcm selalu. ptg tu dpt jugak hana lelap brg sejam dua.. mungkin letih takde tenaga. klu celik pn mesti nk melepek, duduk kt pangku & berdukung jek. jam 6.00pm smlm just lap2 badan hana pastu tkr diaper ngan baju tido.. saja pujuk soh mnm air msk. mula2 tu menggigil juga hana menahan pedih pastu lama2 ok. bergenang airmata afne tgk hana mcm tu. sedangkn kita yg dewasa ada ulser seketol dlm mulut pun pn kadang tak lalu nk menelan. alhamdulillah.. byk juga hana mnm air msk mungkin sbb haus yg amat sbb sejak pg takmo mnm pape. tak lama tu hana mntk pulak air soya. afne tuang skit2 dlm mug hbs dia mnm... byk kali mintak tmbh ada la kot 1 mug hana mnm. air soya tu sejuk mungkin takde la rasa pedih sgt mulut.

mlm td pun hana takmo tido nk tunggu sampai ayah blk.. skit2 dia ulang "ayah keje.. ayah keje". mmm.. bdk sekecik hana pn tau teringatkn ayah bila ayahnya takde kt rmh. nk buat camne mmg ayah kena kerja. lama2 tgk hana ngantuk trs buatkn susu.. tertido jugak tp asik terbangun merengek nk peluk lengan ibu. mmg dugaan la menjaga anak kecik yg sakit dgn sarat mengandung.

pg td lps solat subuh sambung tido blk sblh hana. dlm kul 10.30am br bgn. bg hana mnm air soya & afne buat oat mkn ngan roti. lps siap mandikn hana semua br le start msk. cuma msk nasi ngan sup ikan merah+kentang. igtkn blh umpan hana mkn tp takmo jugak!! klu tidak mmg byk & laju je dia mkn. sedih lg.. dlm hati tanya "hana, kamu tak lpr ke?". td hana dh lelap dpn tv tp sekejap je tu pn lps abis mnm susu.. mmg tak blh nk jauh skit dr hana. kejap2 bgn cari ibu. skrg ni pun hana tgh lena atas pangku. takpe la, biar ibu penat skit asalkn hana dpt rehat cukup2. terbayang mcmn agaknya mak jaga masa kita sakit time kecik dulu?? mungkin mcm ni le rasanya.. walaupun ddk rmh je tp penatnya mcm bekerja jugak.

mmm.. setakat dh 3 ari hana kena hfmd ni afne tgk ada 3 biji lepuhan kecik kt tgn kiri, 3 biji lg kt tgn kanan.. cuma kt tapak kaki kanan & kiri ada lepuhan bsr & kecik. harap2 tak teruk & hana cpt sembuh. tak tertahan sedih tgk hana menahan pedih tiap kali nk mkn/mnm.

"YA ALLAH, MOGA HANA HUMAIRA CPT SEMBUH. KAU PELIHARALAH DIA DLM KESEJAHTERAAN.. AMIN"

adik baby plak sejak akhir2 ni sgt aktif & lasak menendang. sampai bergelombang perut.. kejap2 senget ke kiri.. kejap2 senget ke kanan. rasa senak semacam. cemburu ke ibu asik peluk+dukung kakak hana? kakak tgh tak sht tu. sabar yea, nnti sampai masa ibu dukung adik baby.. biar kakak mengalah plak. anak2 ibu semua ibu syg, takde yg lbh & takde yg kurg. ooppss.. ayg pn syg abg sgt2 jiwang gilos haha.

7 comments :

Nieza Ishak said...

ala sian nya hana,
kalo anak2 tak sehat mmg kita pun risau ..


rajin2 minum air masak hana ...
moga cepat sembuh. aminnnnn

Nana said...

cian nye hana..cpt baek ye

lia said...

try bg mnum pkai straw kwn aku ckp.. so air xkna bhagian ulser 2, trus msuk kerongkong...

hana... cpt sihat ya..

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

alahai hana ... mmg time sakit manja & perangai dia lain skit .. cpt sembuh yer ;-)

~ana~ said...

sian kat hana...
moga hana cepat sembuh ye...

mama tisya said...

alahai hana...smoga cpt sembuh ye syg..sian ibu sedih2...

mama_umar said...

cpt2 sembh hana..sian die..huhu,aku pon tibe2 emo

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...