Sunday, October 11, 2009

Penyusuan Susu Ibu Secara Eksklusif


- credit to ratuhati.com -

Petikan dari artikel Breastfeeding Made Simple diterbitkan oleh Persatuan Pemakanan Malaysia (http://www.nutriweb.org.my/) bersama Persatuan Pediatrik Malaysia

“Penyusuan susu ibu merupakan pengalaman yang dipenuhi kasih sayang dan keintiman di antara anda dan bayi dan hanya berlaku untuk satu tempoh yang sangat singkat. Sebelum sempat anda menyedarinya, bayi anda sudah pun membesar dan perhubungan anda dengannya telah melalui satu dimensi baru. Jadi, pergunakanlah masa ini bersama bayi dengan sebaik-baiknya. Berseronoklah dan hargainya dan apabila bayi melangkah ke peringkat berikutnya dalam kehidupannya, anda akan terkenang kembali dan bersyukur kerana anda sudah memberinya yang terbaik apabila dia sangat memerlukannya”.

afne bersyukur diberi kesempatan menyusukan Hana Humaira (September 2007 – March 2009) selama setahun setengah walaupun tak achieve target 2 tahun. Alasan? waktu tu afne dh pn preggy 2nd baby (Muhamad Haziq) 4 bln. kiranya jwpn tu blh diterima kan? mula2 tu mmg ssh nk sapihkn/putuskn susu badan terutamanya waktu nk tido mlm. airmata afne mengalir bila hana menangis setiap kali tak dpt menyusu badan. Tambahan pulak hana totally rejected plain fm. mengikut kata owner & pembantu taska, hana akan menangis bila disuakan botol susu. sedih.. hati ibu mana tak sedih bila si anak sanggup mnm air msk je utk hilangkn haus sementara tunggu ibu balik kerja. Kebetulan taska ditutup utk 3 hari disebabkan ada kes HFMD (utk proses membersihkn alatan & perabot taska) & hana terpaksa dihantar ke kg. selama seminggu di bwh jagaan mak, hana mnm plain fm yg dicampur dgn milo. selama seminggu tu jugak la titik permulaan hana putus susu badan. berakhirlah perjalanan afne menyusukan hana. sejak tu, hana consume Sustagen 1+ coklat sampai lah ke hari ni.

sejak preggy hana, afne psg niat utk bf baby & breastpump yg afne beli waktu tu ialah set Avent Manual ISIS Out & About. afne byk membaca & bertanya kwn2 yg bf baby. tp afne silap.. tahu tak semestinya faham. bila difikir2 semula afne rasa terkilan tentang 1 perkara... campur fm sedangkn sebenarnya afne blh bf hana secara eksklusif. afne sempat menyusukan hana slps lahir (lbh kurg 1 jam lps bersalin to be exact) tp kemudiannya disebabkn sbb kes vagina hematoma kami terpaksa diasingkan. Sehari suntuk afne dipantau dlm labour room slps minor operation membuang darah beku di faraj.. selama itu jugak la hana mnm fm. cuti bersalin di kg afne berjaya bf hana secara eksklusif tp kesilapan yg afne buat ialah kurg stok ebm. seminggu sblm mula kerja (blk ke KL), afne mula buat stok tp bbrp hari lps tu terpaksa berkejar ke kg sbb adik ipar meninggal & kemudiannya sbk dgn urusan berpindah rmh yg baru dibeli. mahu tak mahu terpaksa backup fm sekali sekala bila ebm tak mencukupi (di rmh babysitter saja). bila diingat semula mmg rasa ralat sgt2. hujung minggu & hari cuti mmg hana menyusu badan sepenuhnya.

Alhamdulillah.. kelahiran anak kedua (Muhamad Haziq) sekali lg afne diberi peluang utk menyusukan baby. apa beza menyusukn anak perempuan & anak lelaki? pd afne sama je cuma haziq nmpknya lbh kerap menyusu. mungkin ni yg org kata baby boy kuat menyusu (org kata?). kekerapan haziq menyusu badan membuatkan afne ssh utk curi masa pam susu di waktu siang ditambah lg dgn kerja2 rmh & menjaga hana (heii.. ini bkn satu alasan ok!). kebiasaannya afne pam susu antara jam 1 pg – 6 pg. meskipun afne ada pengalaman mengepam & menyimpan ebm tp sampai ke hari ni afne msh kumpul ilmu2 bf & cuba memahaminya melalui websites & blogs kwn2. bila tgk gambar2 stok ebm bloggers (bfing mommies) & cerita perjalanan bf diorg.. buat afne makin bersemangat & teruja utk meneruskan misi bf. afne sendiri msh berkejar mengumpul stok ebm sblm mula kerja 19/10 ni. apa pun afne syukur sgt2 sbb berkat susu ibu, haziq yg lahir dgn berat 2.99 kg dh pun mencecah 4.55 kg masa check up akhir bln lps. kali ni afne berharap sgt2 dpt menyusukan Haziq secara eksklusif sekurang-kurangnya 6 bln.. & meneruskan penyusuan selama setahun lbh bgs.. 2 thn lg hebat!

Mungkin korg akan kata afne tak hbs2 promote bf tp percayalah entry ni khusus utk refresh diri sendiri & ingatan di masa akan dtg.

"Ya Allah, permudahkanlah urusanku. tabahkan hatiku, lapangkan fikiranku, tenangkan jiwaku dlm menghadapi apa jua dugaan. sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui”


bf = breastfeed
fm = formula milk
ebm = expressed breast milk


6 comments :

shuhaina said...

insyaAllah boleh afne..yg ptg niat dan mindsetting..shu dah start keja jumaat lepas..skang ni baby shu minum 2oz each per feeding..so, shu kena prepare dlm 20oz sehari...alhamdulillah, stok yg dikumpul start baby kuar spital sebulan dulu boleh backup..

cintaKusayangMu said...

k.afne..smoga segala usaha akk dipermudahkn..go go chaiyuk...

Afne said...

shu - afne jeles sbb shu buat stok lg awal. btw, tq 4 ur support.

qis - tq.tgk gegambo stok ebm qis lg buat akak tambah semangat.

mama_umar said...

jom kite same2 smgt afne!!zt pon time umar felt a bit regret tau,,kali ni igt nk tebus balik,hehehe

Liana said...

InsyaAllah, Afne boleh buat yg terbaik. Dah ada pengalaman kan... LAin ler kalo kimm nie... Memang tak dapat fully pun! Bila pikir balik tu yg paling menyesal! Tp, nasi dah jadi bubur... huhuhu

Afne said...

zet - rasa ralat kan?! tp takpe, moh kita xclusive bf 2nd baby. chaiyok-chaiyok!

kimm - tq. takpe, nnti bf adik husna yea.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...