Monday, January 4, 2010

Long Weekend

jumaat + sabtu + ahad + isnin (half day)
=
penat + seronok + puas hati

afne akui bkn mudah ddk berjauhan dgn suami, jaga anak2 & seharian melayan karenah dr sorg ke sorg. bila haziq tido, hana plak tak mahu ddk diam.. memanjang aktif & bermain dgn celotehnya. bila hana tido, haziq pulak merengek nk perhatian. penat tak..? tipu le sgt kata tak penat. walau penat mcmn pun tetap seronok sbb dpt spent masa dgn double H. itu blm amik kira keje2 rmh yg perlu dibuat sendiri.. sediakan breakfast, mengemas toys hana yg bersepah2, sapu lantai, mop lantai, basuh baju, uruskan anak2, lipat baju2 yg melambak. tp bila dpt settlekan semua keje ni.. sgt2 puas hati.

teringin outing ber4 di hujung mggu tp.. sorg kt selatan, yg lain kt kl. mmg eddy kerap blk kl tp on weekdays tu pun 2-3 hari je. pastu hari2 lain kt segamat. eddy selalu igtkan supaya sabar-sabar-sabar. mmg kena byk bersabar. awal2 ni mungkin rasa susah sbb nk sesuaikan diri, insyaallah lama2 nnti ok la kan?!

hari ni half day keje. afne jaga haziq sampai tengahari sbb babysitter kena dtg ke sekolah anaknya (kan arini hari pertama sekolah kecuali utk kedah, kelantan & terengganu). mlm semalam tgk berita psl sesi persekolahan 2010.. tgk bdk2 kecik aduhai mengalir plak airmata. sensitif plak yea.. mcmn bila hana dh mula sekolah nnti? hana siap tanya "kenapa ibu nangis?". prihatin sungguh le kamu nak ooiii..

lps hntr hana ke taska, siap2 ke jln tar berdua dgn haziq.


suka 1st pic walaupun tak centre sbb nmpk tgn haziq yg gebu tu


alhamdulillah, haziq lgsg tak meragam. bgs3x.. next time leh ajak haziq jln2 lg. cuma ada sekali tu haziq cebikkan mulut nk menangis bila kakak kedai tudung tu cuba agah dia. ni le hasil meronggeng dgn haziq kt jln tar..



takde la byk pn cuma

telekung utk mak

tudung2 murahan hehe..

amik sama kaler warna warni sng match tudung/baju.
yg kecik2 tu serious murah.. 7 biji = RM10

tudung2 yg dh lama dibeli tp blm dipakai kecuali yg hitam tu mmg selalu kena lenjan hehe

ni le bdk tembam yg bg 99.9% kerjasama outing ngan ibu dia


dh ada 7 helai tudung ada awning ni. dulu mmg tak mnt lgsg k. gara2 hasutan mak le ni afne terjebak.. takpe la kalo korg rasa tak sesuai tp yg penting cpt & sng nk sarung.

otw blk keje eddy called bgtau mlm ni nk blk kl. tp mlm esok nk blk segamat lg sbb msh baru2 ni takde sapa nk tlg monitor org keje kt sana. alhamdulillah, keje2 awal dh mula. ayg doakan yg terbaik utk kebaikan kita bersama.

masa amik hana dr taska, kak liza bg 1 buku pesanan (mak/bapa/penjaga blh isi/komen/tulis & kena sentiasa ada dlm beg supaya pihak pengurusan taska blh check setiap hari). hari tu dpt surat dr taska nk maklumkan psl insurans berkelompok 2010 (akan diperbaharui), kelas iqra (anak2 berumur 3 thn ke atas dikehendaki berpakaian menutup aurat semasa kelas iqra), pembayaran yuran menggunakan sampul dr taska (mulai Februari 201 0) & majlis sambutan hari jadi (taska akan sponsor hadiah hari jadi, minuman & kek).



jumaat sampai ahad, msk simple2 je tp alhamdulillah byk hana mkn. berselera dia mkn walaupun cuma berlaukkan ikan.. telo dadar.. sayur bayam.. sayur kangkung. tp mlm ni tak msk la.. mkn burger je.


berselera je tgk hana mkn

haziq plak dgn perangai cool dia tu

sbk main bubbles je yea..

"alamak ibu, nmpk le perut muncit saya!"


hana ni.. takde keje cari keje tau. pantang mkn aiskrim tumpah skit. mula la rajin lap lantai.


p/s : tgh tunggu eddy sampai.. yeayy!!!


6 comments :

Nana said...

mmg xsenang kan berjauhan ngan suami kita yg mengalami je rasa mcm mana.

afne baru ke PJJ ni?btol la kata edy tu lama2 nanti ok la

Afne said...

btl tu nana. ada la dlm sebulan dua ni. tp dh terbiasa eddy outstation so tak terasa sgt. yg jd terasa sbb kena handle 2 anak sekaligus. walau apa pun double h le yg meneman ibu.. yg entertain ibu..

mama_umar said...

huhu,terharu jap bace n3 ko nih,phm bebenor nk layan sekali 2 org ni,apepon tabek le kt ko :)

Afne said...

ko terharu zet? aku dh mengalir airmata bila kenangkan double h. ssh mcmn sekalipun tetap kena sabar & kuat semangat. cuma sbg insan biasa aku tetap perlu luahkan perasaan yg kejap ok kejap ko ni hehe

Alifaforever said...

bestnyer tengok Haziq.. dah berketul2..berkat bf ibunya.. kak ifa ni boleh ker tak nak buat macam Afne ni... rasa cam tak dpt jer..

Afne said...

berketul2 yea? berketul2 jugak le semangat ibunya nk sediakn ebm setiap hari. nothing else tp cuma susu badan shj sampai 6 bln.

blh kak efa, sapa kata tak blh. size doesn't matter. klu tgk size afne mcm mustahil semua berlaku tp Allah Maha Kaya. pedulikan, butakan mata, pekakkn telinga dgn ckp2 -ve org psl susu bdn. gain knowledge, bykkan membaca, bykkan bertanya insyaallah pasti blh.

breastfeeding = most private moments yg tak mungkin dpt diulang kembali jika terlepas. gunakan sebaik mungkin kesempatan yg ada.

di mana ada kemahuan, di situ ada jln. afne klu blh nk ajak kwn2 yg lps bersalin trskan penyusuan susu bdn selama mungkin tp pilihan kt tgn masing2. how much i wish all the people around the world ada kesedaran psl susu badan.

jgn malu2 tanya afne klu ada kemusykilan ;) happy breastfeeding.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...