Tuesday, February 23, 2010

I'm On A Mission

eceeceehhh.. tajuk cam misi nk gi bertempur je hahaha. smlm blk keje singgah giant dgn semangat berkobar2 utk beli benda2 ni. ikut hati nk rembat memacam lg tp kena igt rule 1 jns sekurg2nya utk bbrp hari @ 1 mggu.


 

  

 


afne cilok info/resepi dr blog nieza. jgn mrh ehh nieza, sharing is caring kan.. kan.. kan?? for the past 4 days haziq mkn 2x sehari menu bubur nasi + shredded carrot + ikan bilis yg ditapis. smlm 1st day mkn kt rmh babysitter & susu 5 bottles (4oz each) tetap hbs mcm biasa. buat masa ni bekalan haziq buat dlm bekas kecik2 so hbs utk sekali mkn setiap bekas. 

pepagi td seawal jam 4.15am bgn trs pam susu & 'bertempur' kt dapo sediakan..


bubur nasi
  • basuh & rendam beras sblm tido mlm.
  • msk bubur mcm biasa.

puri japanese sweet potato (keledek manis la sng cerita). sebiji tu afne dpt 3 bekas dadih pendek so cukup utk bekalan selasa - khamis ni)
  • kupas kulit, basuh & potong2.
  • rebus sampai empuk. biarkan sejuk.
  • blend sampai jd puri. tambah air skit2 masa blend.
  
serbuk ikan bilis. buat semangkuk ikan bilis utk jadikan stok.
  • basuh & rendam ikan bilis 10-15 mnt utk hilangkan masin garam.
  • sangan (goreng tanpa minyak) sampai garing. blh jugak guna olive oil. biarkan sejuk.
  • blend ikan bilis sampai halus.
campokan bubur nasi + puri keledek manis + serbuk ikan bilis & tapis. wangi harum rasa lemak manis nyamm nyammm..


ni gegambo haziq kt kg masa 1st time merasa solid food

 

 

 weekend ni nk cuba puri epal fuji plak.

tingat kenangan masa hana merasa bubur pertama tp masa tu hana dh merasa gerber sweet potato dulu.




penat mmg penat & remeh skit nk sediakan homemade bubur mcm ni tp bila anak mkn dgn penuh selera isshhh perasaan tu berbaloi-baloi hahahahaaaaa


14 comments :

lia said...

gmbr bawah sekali 2 hana kan? mcm kenyit mata gayanyer.... cuteeee...

iz-AnN عبداللطيف said...

masa hana dulu ko pemalas ek...tu bagi puri geber tu...hehehe...irfan makan 3 kali sehari...susu lak berbotol2...lum tambah direct line lagi...heeh...berat maintain...

SyaNa said...

kagum oh ngan ko
:)

Afne said...

separa malas hahaha.. aku bekalkn nestum kt babysitter sampai hana 7 bln lbh pastu baru msk bubur hari2. dulu aku cetek ilmu hehe even tau kebaikan msk sendiri mknn anak.

Afne said...

takde benda nk dikagumkan syana. harap semangat berkobar ni will last sampai haziq blh mkn nasi.

ddk jauh dr suami cuma ber3 ngan double h kena keras hati jd kepala batu biaq pi komen2 negatif cara kita besarkan anak. yg penting kita tau kita cuba yg terbaik utk anak2.

Afne said...

lia - yea betol! 2 gmbr terakhir mmg gambo hana masa 5 bln lbh. seingat afne hana mmg cukup enjoy bila time mkn. sampai skrg pun.. alhamdulillah bkn picky eater.

Manjakusayang said...

Afne... memang jeles ler dengan ko...hehehe... Dulu tak merasa buat cam nie... Coz, husna makan bubur berapa hari jer... pastu dia tak nak makan bubur... so, "mama" dia bagi nasi lenyek... hu...sedap dia makan. Pastu mungkin gak cetek ilmu tu yang tak tau benda2 cam nie... Seronok tengok haziq makan :)

Afne said...

alahai kimm, afne pn cetek ilmu jugak. kita blaja sesama yea. husna lg cpt kan mkn nasi lenyek. tu yg nmpk badan dia bulat je tu.

bila nk merasa...?? ummi, cpt la bg husna adik! hehe

~ana~ said...

afne, penat pun xpe..janji kita puas hati..anak merasa air tgn ibu sendiri..ana dulu pun buat bubur sendiri utk ajmal...ajmal mmg x pernah merasa puri @ nestum yg beli kat market...awal2 tu mmg penat sbb kena bgn lebih awal utk blend bubur tu kan..tp lama2 dah biasa..congrats afne..

Afne said...

ana - hana dulu mix feeding kt rmh babysitter so start solid food masa 5 bln lbh. masa memula afne introduce gerber sweet potato. pastu weekdays bekalkn nestum. bubur bertapis on weekend. bila dh masuk 7-8 bln br afne msk bubur hari2 utk bekalan hana.

skrg ni klu blh nk msk sendiri bubur haziq, insyaallah.

Nana said...

tgk haziq kan tingat muke hana time bb sebijik hehe
kita jenis mls skit nk buat2 makanan gini nak2 damia xbrapa mkn beria2 tu yg xde smngt nk wat

Mama Darwisya said...

tahniah afne..kagum ngan semangat afne...dpt kan fiza jadikan as a motivation..

Afne said...

nana - muka double mmg lbh kurg je cuma hana lbh ke ibu & haziq lbh ke ayah.

hehe.. afne tak leh mls2 nnti haziq takde bekal kt rmh babysitter. lg pun skrg ni msh peringkat perlu bertapis bagai so mmg agak remeh la. takpe la penat skit kena bgn awal pg asalkan haziq mkn/mnm air tgn ibu.

Afne said...

fiza - tqvm. kagum pebenda nya.. afne percaya semua ibu/mak/mama/mommy/bonda/umi mahukan yg terbaik utk anak2 kan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...