Thursday, April 1, 2010

Daun Semambu

tengahari smlm babysitter hntr 1 plastik daun semambu. klu korg tak tau cane rupa daun semambu.. tgk gambo ni


actually afne pun 1st time tgk+pegang daun semambu ni. saja la td google psl daun ni rupa2nya byk khasiatnya.. selain daunnya  diramas dlm air mandian, blh juga jadikan bedak sejuk (tumbuk dgn beras & kunyit), atau lapikkan sbg alas semasa tido. ada tu afne jumpa leh mengubati jerawat & lg utk menghalau tikus/serangga2 (letak je dedaun ni kt mana2 dlm rmh). sapa rmh yg ada tikus leh cuba petua ni hehe..

dpt je daun semambu trs afne amik bbrp tangkai & cuci (bersihkan la dulu kot ada habuk2 kan) pastu ramas2 dlm baldi & mandikan hana. sbk le hana jerit "ibu.. pokok.. daun!" hahahaaa

btw, ni aksi2 hana pg smlm.. masa ni blisters tak baper byk lg.

piece.. no war!


lazat bebeno gayanya mkn aiskrim strawberry tu ekk?




hari ni masuk hari ke 3-4 dh merata jugak la blisters kt badan, kepala & tgn. kat kaki ada la skit2. start mlm td hana asik la mengadu "ibu.. cakit. ibu.. pedih". apa afne blh buat selain bg mkn ubat & sapu ubat cuma soh dia sbr. sedih weehh dgr dia mengadu mcm tu.. kesiannyaaaaaaaaaa

mlm ni eddy blk KL utk jaga hana. esok afne dh keje.


p/s : tahniah kpd d33la  yg slmt melahirkan baby boy seberat 2.93 kg jam 12.10 am di Hospital Pakar Al-Islam Kg Baru.


12 comments :

Intan Azmira said...

kak, apa yg intan alami masa preggy TINA, intan kene chix pox..buh daun tu lagi GATAL..huhuhuh...

E'za a.k.a mama Luqman said...

ingatkan daun buluh td..sama la,kena kenal2 dgn daun ni la lepas ni..persediaankan??

~ana~ said...

AFNE, kita dok terbayang daun ni mcm daun buluh...panjang2 gitu..adoi la..sengal je ana nih..hu3x..kalau afne x letak gbmr, smpai kesudah asyik terbayang daun buluh je..hu3x...

moga hana cpt sembuh...

Afne said...

intan kena masa preggy? aduuhhh..
org dh bg akak guna je la.

Afne said...
This comment has been removed by the author.
Afne said...

hi e'za, tq singgah sini. afne pn baru ni kenal daun semambu hehe

Afne said...

ana, afne tak pernah terbayang daun tu mcmcn tp mesti ana pikir semambu=bambu. bambu tu kan buluh hehe

Nieza Ishak said...

ala siannya ...

aipppppp makan eskem ekk, tak pantang ..hihihi

mama_umar said...

mase umar kene dulu,dgr gak org soh carik daun semambu ni,tp celah mane aku nk carik,hahahah,xpelah..try aje kan org dah bagi

Delima said...

daun ni dulu kat rumah mak aku senang nk cari, tp skrg pokok nya dh takde..

get well soon dear.. kesian la aku baca.. lahaiii.. skrg musim la kan?
cian hana.. muah muahhh

Afne said...

zet, biasanya umah india mmg ada tanam. aku ni pun babysitter haziq yg beria nk carikan.

Afne said...

kesian kan fiza? aku yg dgr rintihan dia ckp sakit.. pedih ni mcm nk nangis. dia yg merasa ntah camne..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...