Wednesday, February 9, 2011

BANJIR OOHHH.. BANJIR

cuti pnjg (cuti 1TM) kali ni merasa suasana banjir di kg. sampai kt kg jumaat mlm sabtu was ok. masuk hari sabtu hujan turun tak berhenti.. berhenti sekejap2 pn bersilih ganti gerimis & hujan lebat. berterusan sampai hari ahad & kawasan blkg rmh dh mula ditenggelami air.

masing2 dh mula risau ssb teringat peristiwa banjir buruk tahun 2006. masa tu btl2 2 mggu lps majlis perkahwinan kitorg. dulu masa kecik2 selalu juga banjir bila musim hujan & mmg dh seronok sgt dpt main banjir sbb tak fikir air kotor ke apa hehe. dpt tangkap anak2 ikan, kadang2 tu ikan tersadai kt tepi rmh. klu banjir ke paras lutut mmg merasa la naik sampan yg abah simpan bwh rmh. seronok weehhh.. seronok! mak pernah cerita banjir plg buruk masa tu afne msh kecik suci murni lg & arwah ida msh baby. abah dayung sampan bawa mak & kitorg ke rmh nenek kt kg sebelah. tetiba br teringat ntah mana pegi sampan tu skrg yea?!

ok la, ni gmbr kawasan blkg rmh slps banjir mula surut hari selasa yg lps. yg sblm tu air naik sampai paras betis tp ntah la tak terfikir pn nk amik gmbr.

 blkg rmh dipenuhi air - rmh kecik tu reban ayam

 sebelah kanan rmh

sblh kiri rmh - pokok betik dh mula senget

hari rabu, banjir semakin surut..

banjir mula mengering

 mcm dh kering sepenuhnya

 pokok betik dh tumbang

hari jumaat, air banjir naik semula sbb pelepasan air dr empangan sembrong & empangan bekok


 






jarang2 keluar rmh sbb tak nak anak2 main air banjir. sanggup le ibu belikan set reket badminton & bola murahan utk diorg main2 kt beranda rmh. eksyen btl hana main badminton mcm ayah katanya.

mlm td telefon mak tanya khabar semua. rasa lega bila mak bgtau banjir dh pn mula surut semula. alhamdulillah.. risau juga kan klu air trs menerus naik tak mustahil banjir buruk 2006 berulang. kesian family kt kg.. lg kesian org2 kg yg rmhnya di kawasan yg btl2 rendah. dgr cerita ada kawasan kt sri medan tenggelam sampai paras bumbung rmh! harap2nya semua dh pulih. tp yg pasti mesti hbs rosak harta benda perabot brg rmh semua kan?


10 comments :

Normaliza said...

Tinggi reban ayam tu..ayam2 semua kena kurung gak ek? hehe

Afne said...

normaliza, hari 1st day banjir kan ayam dh tido bersepah2. ada yg atas bumbung reban tu pn ada hehe

Sricahaya said...

hbsla kebun mak afne...
harap2 semuanya dlm keadaan terkawal..

DIDOT said...

da join contest ke??..jom join cpt..http://didot81.blogspot.com/2011/01/contest-aku-dan-kereta.html

Lyana said...

kg yana kat johor pun banjir...huhuhu

mama_umar_maryam said...

Allah..alhamdulillah dah surut,mmg tahun ni agak teruk banjir kt johor kan

Afne said...

sri, kesian mmg kesian tp kena redha le kan. bencana alam kita tak blh kawal.

Afne said...

dot, aku bz gila mggu ni. nnti free aku join. sorry n thanks.

Afne said...

hi yana, kg kt belah mana. skrg ni dh surut la kot. kesian kan. mcm nk ajak family ddk kl sementara banjir tp takkan nk bairkan je rmh semua.

Afne said...

zet, hujan 2 hari tak berhenti mmg akan banjir. kesian diorg kan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...