Saturday, June 11, 2011

SAYUR KEGEMARAN ANAK2

sbg mak2 tentu kita nk anak2 kita mkn mknn berkhasiat. tp tau je lah kan perangai bdk2 ni kdg mkn memilih tak mcm ibu dia balun semua kahkahkah! 

time diorg kecik2 dulu mmg hbs mkn bubur yg ibu mskkan. tak kira lah dlm bubur tu campur puri keledek manis/labu/carrot/brokoli/bayam/ dgn ayam/ikan. mmg laju mkn bersuap sampai licin. si ibu sanggup bgn jam 4.30 pg tiap2 hari msk bubur (sambil mengepam susu) utk bekalan si anak di rmh pengasuh & taska. fyi, afne bekalkan bubur (dgn lauk puri) tanpa garam utk haziq sampai umurnya 1 thn & haziq tak pernah merasa nestum. cuma masa hana dulu afne kurg pengetahuan psl stok puri.

k, berbalik kpd tajuk entry. nk tahu apa sayur kegemaran anak2 saya? hana suka brokoli & haziq suka carrot. so si ibu amik inisiatif msk sayur campur je sng tak yah msk asing2 :)

 

cuma tumiskan bwg (bwg bsr & bwg putih yg dipotong), sedikit garam & perasa knorr, masukkan bbrp sudu sos tiram (bergantung kpd kuantiti sayur) & masukkan sayur. gaul mesra bbrp mnt (jgn terlalu lama kang hilang khasiat sayur tu) & semestinya msk guna api bsr supaya sayur nmpk cantik, segar & nmpk lbh menyelerakan (petua ni mak yg bg). masa memasak tu blh letak sedikit air msk klu nk berkuah.

carrot tu mmg potong bsr2 senang haziq pegang time mkn.

hana bila nmpk ibu msk kt dapur mesti dia tanya ibu msk apa. dh brp hari dia sbk request nk mkn brokoli. tu yg lps msk tu trs minta nk mkn. time ni haziq tgh tido.

 
seronok dpt mkn brokoli sampai tak perasan kedai kopi hahahaaa

lps mkn sayur brokoli sepinggan sambung mkn nasi plak. haziq merengek terjaga dr tido. nmpk ibu pegang carrot trs join mkn.

sayur berdaun yg anak2 suka mkn biasanya bayam msk air & pucuk ubi msk lemak (maktok yg selalu msk bila blk kg). haziq klu dpt pucuk ubi msk lemak, kuah sampai banjir nasi pastu taburkan ikan goreng. mmg berselera btl dia mkn.


4 comments :

naughty gurlz said...

hana 2 mkn nasi bkn main susah.. benda len sng je masuk..

Afne said...

dia tgk mood. skrg ni suka mkn nasi dgn ikan goreng curah kicap.

watyz said...

bagus nye 2 bradik tu suka makan sayur. abg iman x suka ade sayur. kalo tgh kunyah rasa lain jek dia kuarkan balik tgk ade sayur ke x. :(

Afne said...

aty, tak semua sayur diorg suka. tgk mood jugak la tp biasanya klu nmpk sayur2 yg afne mention kt dlm entry tu mmg diorg suka mkn :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...