Thursday, August 25, 2011

Biskut Cornflakes Rangup

 
buat biskut ni waktu pg slps bersahur masa hari hana patah tgn (kurg 1 jam dr waktu berbuka). tgk gmbr2 ni rasa sedih plak sbb hana beria2 nk tlg ibu siapkan biskut2 tu :(






 

hasil pembakaran pertama. tak tau la knp ada kaler gelap. terang, tak brp gelap & tak brp terang hehe..  masa tu dh lps azan subuh, tgk je la anak2 gigit kerangupan biskut tu huhu.. berkali2 diorg ulang alik amik & mkn. wangi je bau biskut kt dlm rmh.



hasilnya dpt 1 dulang penuh yeayyyy! walaupun mcm2 stage warna & bentuk yg terhasil tp rasa puas hati sgt2 tgk biskut raya sendiri. bila dh sejuk semua bubuh dlm balang siap2 pastu sealed kan supaya tak masuk angin. dpt 1 balang plastik besar (tutup merah tu) & 2 balang plastik kecik. jd la kan nk bg mak & mil sikit2.


resepi? amik dr blog ejamaria. hasilnya tak mengecewakan. mmg sedap & rangup! maaf tuan punya resepi sbb ada derhaka skit dr cara2 asal.

Bahan :
2 cawan conrflake - ramas & hancurkan
300 gram tepung gandum
100 gram tepung jagung
250 gram butter
2 biji kuning telur
1/2 sudu teh soda bikarbonat - ayak dgn tepung
1 sudu teh vanila
250 gram gula aising

Cara :
1. Pukul butter dgn gula hingga putih
2. Masukkan kuning telur dan vanila - pukul lagi hingga sebati
3. Masukkan semua tepung dan cornflake... gaul hingga sebati (dia melekat bersama-sama)
4. bentukkan ikut suke tangan korang... kalau Maria mmg ceduk2 pakai sudu je... jgn buat besar-besar tau sbb nnt masa bakar dia kembang... afne hiaskan dgn ceri kasi ceria skt
5. Bakar dalam oven lebih kurang 14 minit dgn suhu 175'c... afne kurgkan ke suhu 160'c bakar selama 10 mnt sbb 1st round tu warna biskut ada yg gelap2 hehe
6. Sejukkan... dan boleh simpan dalam bekas yg kedap...

recommended la kpd sesapa yg suka biskut cornflakes. ekonomi, tak perlu byk bahan, blh dpt hasil biskut yg byk & yg penting rasa sekali trs nk mkn berkali2 :D

slmt mencuba ;)

p/s : hari ni nk hntr hana ke hospital batu pahat utk simen tgn. harap semuanya berjalan lancar, amin.


12 comments :

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

afne nak copy resepi nih .. cuma nak ty nanti adunan dia mmg lembik yg kena scoop guna sudu tu ker?

watyz said...

dan lagik tu wat biskut raya. aty x buat pon lagik... :)

~ana~ said...

oo dah smpai kg erk...moga hana baik2 saja...be strong yea hana...

mlm td ajmal ajak g rumah hana..hah3x..tp ms tu kitaorg br balik shopping. dah kul 11 dah...

mama_umar_maryam said...

biskut cflake mmg fevret utk sumer umur kan...pandai ko bakar, aku aritu buat mcm nk rentung dah,hahah

fidah said...

Sedap sgt nmpak. Rajin afne. Buat sendiri dpt byk & puas hati kn :. Bertuah MIL dpt menantu mcm ni hehe. Tgn hana dh ok ke?

Afne said...

diana, sila lah mencuba sbb mmg sedap ok. nk kata lembik sgt tu tak la blh gak gentel bulat2 tp afne mls hehe

Afne said...

aty, klu ikut plan nk buat biskut nestum kismis gak tp keadaan dh mcm ni nmpknya tak menjadi lah. buat biskut ni pn curi2 masa hehe

Afne said...

kesian ajmal. takpe lah nnti kita jumpa, insyaallah. mesti byk memborong ni :)

Afne said...

zet, yg mana agak cekelat tu aku kasi bdk2 tu mkn dulu. aku rasa 1st & 2nd round bakar tu mmg mcm tu lah sbb tak semua oven sama kan. tu pun aku adjust skit suhu & masa br ok.

Afne said...

fidah, teringin nk buat sendiri. dpt sejenis pn ok la. thn lps mmg tak buat pape sbb arwah adik br meninggal kan.

tgn hana tak simen lg. td doktor pakar takde so postpone esok hari.

lia said...

utk org yg rajin mmg sentiasa menjadi...

da kat johor ek? aku doakan hana ok...

Afne said...

lia, ni bkn rajin tp teringin nk buat hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...