Friday, August 12, 2011

HOMEMADE TERUBUK MASIN ALA2 TERUBUK SARAWAK

sapa suka mkn terubuk sarawak? ke tak pernah mkn? alahai... ala2 ikan masin tp tak masin.. paham? kiranya ikan terubuk ni dijerukkan la. tp ssh ekk nk dpt terubuk sarawak kt semenanjung ni? tp skrg ni klu teringin, bila2 masa je blh mkn. kiranya mak mmg kerap buat terubuk masin ala2 terubuk sarawak ni sbb salah satu lauk fav family. tiap kali blk kg mesti ada stok tinggal goreng & mkn :) nk harapkan ikan tu terbang dr sarawak mmg takde lah kan hahahhaaaa

smlm singgah giant nk beli beras, tgk2 ikan terubuk jual RM4.99 je sekor! apa lg.. tak fikir byk trs pilih & mintak diorg siang & belah. blk rmh trs jerukkan.

bahan yg diperlukan cuma ikan terubuk, sedikit garam & sedikit cuka. ratakan ke seluruh ikan. biarkan bbrp jam (mak kata klu perap waktu pg, waktu ptg/mlm br masukkan fridge). balutkan dgn suratkhabar sblm masukkan ke bhgian bakul dlm fridge (sbb tu kawasan plg lembab). biarkan bbrp hari, bila suratkhabar dh kering maknanya dh ready utk digoreng.





k, ni cubaan pertama afne. kita tunggu apa akan terjadi kt terubuk tu hehe.. harap2 menjadi & sedap mcm mak selalu buat ;)


8 comments :

lia said...

pernah makan tp x gemar... tp kalau air tgn afne mesti sedap, tu pon kalau pelawa la he3...

Afne said...

lia, aku klu bab2 ikan masin ni mmg laju je. harap2 menjadi la ikan tu ekk hehe

♥cikmOt♥ said...

aku tak makan sangat ikan ni...ritu p kuching adalah beli 2-3 ekor...alih2 masih didalam frozen...tah bila nak goreng tah...hahaha

Afne said...

zan, pe kata ko kasik aku je la wehhh hehe

~ana~ said...

ikan terubuk mmg ada stok kat dlm freezer tu..guna utk goreng dgn kailan je..heh3x..

Afne said...

ana, idea br tu. afne tak pernah lg mkn kailan ngan terubuk. selalunya tumis ngan ikan tenggiri jeruk je :)

watyz said...

wa.. pandai la afne wat. tp aty x bape suka. semoga berjaya. :)

Afne said...

alahai aty, sng je nk buatnya. tu lah harap2 menjadi la hendaknya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...