Tuesday, January 31, 2012

Tak susah ke nak buat kerepek NGAKU??

jawapannya.. memang tak susah. alahai.. mcm korg nk buat kerepek pisang je ha pun. ada juga yg tanya.. tak licin ke masa nk sagat buah tu kan kecik2 berair pulak tu? jawapannya.. ntah la, rasa mcm biasa je sbb nafsu nk mkn kerepek ngaku tu kuat so gigih aje lah apa pun cabaran hehe.. cumanya nk siapkn kerepek ngaku ni kena sabar menggoreng dgn api sederhana & kena rajin godak2 bg garing sama rata.

fuuhhhh.. aritu beli sekilo lbh buah ngaku nk siapkan jd kerepek pn mcm nk pengsan! tak tau la cane nana blh belasah 12 kilo sekaligus. caya la nana, ko mmg tokei kepek ngaku hahahhaaaa. nana ni blogger yg aktif & rajin masuk contest. rasanya kenal nana sejak zaman pcm lg.


bersihkan buah ngaku. saya mls so saya guna pisau utk kupas kulit kentang hehe..


sagat le dek non.. mcm korg sagat pisang utk buat kerepek tu kan. waktu menyagat tu kena hati2 yea jgn tersagat kuku atau jari sendiri hehe.. lebihan hujung buah ngaku tu afne potong halus2 guna pisau biasa.


bila minyak dh cukup panas dgn api sederhana, masukkan kepingan ngaku satu persatu. klu masukkan byk2 kang melekat tak garing, tak psl2 yg lelain ikut lemau bila simpan dlm telap. bubuh air garam sbg perisa (ada juga setengah org yg tak letak garam) & sentiasa kacau supaya msk sekata. 


dr sekilo lbh tu dpt sedulang je kerepek ngaku. maklum le buah tu kan berat air. masa afne post gmbr kt fb ada juga yg tak tau apa itu ngaku. malahan tak pernah mkn pun! buah ngaku ni klu ikut ejaannya ada yg panggil ngarku. klu tak silap ini panggilan dlm bahasa cina. org melayu kita panggil buah sengkuang cina. klu jual kt pasaraya diorg tulis arrow head. istimewanya buah ngaku ni hanya dijual time nk raya cina je mcm limau mandarin le jugak kan.

tp kan sapa pernah cuba mnm air sengkuang cina dlm tin jenama season? sedap weehhhh.. buah sengkuang cina pun ada unsur milk booster tp jgn kerap sgt mnm yg dlm tin tu sbb kandungan gula sgt tinggi.


12 comments :

Masya said...

sedapkan kerepek ngaku ni.. saya pun dah buat.. lagi pun senang jer buatnya.. sedap pun sedap berbaloi²...

http://masyaamiraaimie.blogspot.com/2012/01/kuatnya-pengaruh-kerepek-ngah-ku.html

~ana~ said...

hr tu ana pun pernah buat..tp sikit je la..x sempat lg nak blog kan...

eh..xleh dah nak suruh hntr tingkat bawah sikit kan..:)

wan nurul hezrina said...

nurulnie org dah merata post pasal ngaku nie..kiter tak try lagi..tak leh jadik nie!

mama tisya said...

penyagat tu sama la..hehehe..tp kalo nk sagat tkyh buang tangkai senang coz takut tersagat jari....

mama_umar_maryam said...

tu dia..hehehe,aku harapkan beli yg siap jelah, nk sagat2,aduhaiii

Afne said...

masya, mmg sedap kan! rasa lemak2 gitu. ni mana nk cari sengkuang cina lg. hari tu tgk kt giant dh buruk2 lembik.

Afne said...

ana, cpt buat entry :)

Afne said...

nurul, mesti cuba! berbaloi2 :)

Afne said...

erynn, aritu buang kulit dgn tangkai2 sekali. ok, tq 4 the tips ;)

Afne said...

zet, ko pun suka mkn kepek ngaku ehh.. sedap!

Mama Qadida said...

afne, jadi buah ngarku tu buah sengkuang cina lah ye?

Afne said...

ye fiza, itu buah sengkuang cina :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...