Friday, March 22, 2013

Botok-botok

apa bendanya tu? ini lah rupa botok-botok..
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v

tgk gmbr tu mcm blh tercium2 bau wangi daun kunyit. adehhhh.. sedapnya!

afne tak tau la asal usul botok-botok rasanya org johor tahu psl botok-botok ni. dulu2 selalu juga mkn tp skrg ni jarang2 sgt dpt merasa. kira rezeki mak yong la dpt mkn lps blk check-up aritu tgk2 ada atas meja. rupa2nya nenek saudara dr singapura dtg bg bnda ni. 

apa rasa botok-botok? sedap ok! yg mcm mak bgtau, bahan2 asas dlm botok-botok ialah ikan (biasanya ikan tenggiri), ulam2an (daun pucuk ubi, daun pucuk betik, daun kunyit & sbgnya), santan pekat & rempah bumbu , dibungkus dgn daun pisang & dikukus sampai msk. ratah mcm tu je pn sedap, mkn dgn nasi la bertambah sedap :)

korg pernah jumpa atau rasa botok-botok?


8 comments :

~ana~ said...

x pernah rasa...nnti kena try rasa nih...

Hayatie said...

Mak mertua selalu gak beli ni kat pasar tani jln omar bt pahat ada jual. Klu makan ni dgn nasi panas..sedap..tapi rempah2 tu kena ikut org juga. Ada setengah tempat jual tak berapa nk telan.mcm bau pilis pun ada juga..hihi

Afne said...

ana, cuba la rasa. afne suka sbb ada isi ikan & ulam2.

Afne said...

hayati, bau rempah dia mmg kuat. tp afne suka bau daun kunyit tu wangi je.

watyz said...

1st time dgr pasal botok2 ni...

Afne said...

aty, afne rasa org johor yg familiar dgn botok2 ni.

mama_umar_maryam said...

pnh dgr n rase sekali kot..aku suke je ape2 based ikan,hehehe

Afne said...

zet, ko mcm eddy la. suka lg mkn ikan dr ayam. klu blh nk ayam kg takmo ayam daging. demand btl hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...