Sunday, January 5, 2014

Kura - Kura

haiwan peliharaan yg pertama utk anak2.

al-kisahnya hana dgn haziq sbk mintak ayahnya belikan haiwan peliharaan. kejap2 nk bela kucing. kejap2 nk bela arnab. kejap2 nk bela hamster. yg diorg mntak tu pulak jns yg kena dijaga elok2, bersihkan, mandikan, cuci najis segala. eddy kata usul diluluskan tp bela kura-kura sbb penjagaan yg minima.

meh tgk kura-kura pilihan anak2...


warna hijau gelap (kiri) tu haziq punya. jns x reti diam panjat sana sini mcm tuannya jugak hehe... yg warna hijau terang (kanan) tu hana punya. kemain seronok lah hana & haziq dpt kura-kura ni. saiz kecik je. mcm comel je kura-kura time tido dgn kaki terjulur & kepala separa masuk ke dlm cengkerang.

kos :
2 ekor kura-kura = RM16 (RM8/ekor)
1 bekas akuarium plastik (ada tmn mini) = RM16
1 botol kecil mknn kura-kura = RM4
TOTAL = RM36




so far, baik afne atau pun anak2 x pernah lg pegang kura-kura ni. ntah, rasa geli gitu. time cuci bekas akuarium & tukar air (jgn guna air paip sbb ada klorin) afne cedok dgn gayung hehe.... cuci 2 hari sekali, x rajin nk tukar air tiap2 hari. org kedai haiwan tu pn dh pesan bg mkn bbrp butir je x payah byk2, sekali sehari atau 2 kali sehari je.



korg camne, anak2 korg ada haiwan peliharaan? meh la share dgn afne ;)


2 comments :

Nurulhuda Abdul Latip said...

Sebelum ni ada bela hamster, tapi mati daa, anak tak reti nak jaga sangat...

Afne said...

Diorg ada juga mntak bela hamster tp ayahnya x luluskan. Harap2 bertahan lah bela kura2.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...