Wednesday, October 21, 2009

"Ajiq Pangku... Hana??"

kwn2, sila baca ayat tu secara terbalik yea. maklum le anak dara saya yg berusia 2 thn 3 mggu 1 hari tu msh berusaha memperbaiki kemahiran berkomunikasi. vocab mmg dh byk tp bab susun ayat bila nk bersuara msh ada yg terbalik. hana msh lg dgn persoalan yg pelbagai tentang "cape?" & "apa". nk2 time tgk tv.. tadah je la telinga dgr soklan2 dia & ringankn mulut utk menjawab.

"ibu.. nape dia angesh (nangis)?" bila nmpk org menangis.
"ayah.. tu ape?" klu blh semua benda dia nk tahu.
"ibu buat susu adik?" bila nmpk afne mengepam.
"ayah.. nape org gaduh?" bila nmpk rancangan kt tv pelakon tu mrh2 ke gaduh2 ke.
"bu.. ni cape?" samaada nk tanya siapa org tu atau nk tanya brg yg dia tunjuk kepunyaan siapa.
"ayah.. nk duit ciling (syiling)" bgs kan kecik2 pandai menabung tp duit syiling ibu selalu menjadi mangsa huhu..
"ibu.. nk eciu-eciu (s.u.s.u)" nk mintak susu pn siap eja dgn pelat2 dia tu.
"kejap ehh.. adik. hana nk mandi/susu/baju/mkn" bila ibu tgh entertain dia kebetulan haziq merengek.
"dah.. dah.. hana nk tgk cini" bila kita nk tukar siaran tv. kadang bergaduh gak la nk tgk rancangan memasing haha!
"aiiyyookkk! ayah/ibu wat" bila kitorg terbuat sesuatu.. tumpah air ke, jatuhkn brg ke.




kt atas ni gambo mlm td.. haziq dh 'panggil'2 ibu nk nenen hana sbk nk pangku adiknya. sbk dia ckp "ajik pangku hana.. ajik pangku hana". korg tgk.. ada hati nk angkat adik dia letak kt pangku, tak sedar diri adik dia dh sama bsr ngan dia. maunya tidak, haziq kuat nenen sedangkn hana makin aktif makin kurus tp kurg mkn nasi. suka ratah lauk2 je, kudap2 roti/biskut & byk mnm susu. hana suka menghafal a-z (tp lompat2 la), one-ten (slalu skip seven & eight) & 1-10 (ni pn lompat2 jugak). bila ajar alif, ba, ta, sampai ke lam alif dia trs sambung ba semula hmmm. toksah le tabur janji dgn hana sbb dia akan igt & ungkit. aritu lps kena cucuk janji nk bawak naik kuda (mesin masuk duit lima posen tu).. 2-3 hari dia asik ckp naik kuda - naik kuda.

actually seronok tau dpt anak becok mcm ibu dia sbb ada kwn borak2. bila hana & haziq tido terasa sunyi je rmh. tp bila celik mata mcm nk terbalik rmh dikejekan. mau taknya ibu asik 'memetir' jerit sana sini. biasa la kan hana mana reti ddk senyap semua benda dia nk angkut keluar masuk bilik. ok gak kan bg ibu exercise hilangkn lemak2 yg berlipat tu haha!

haziq plak yg asik buat muka garang tu skrg ni dh sengih simpul bila kita ajak borak2. bila letak dia sorg2 kt baby cot atau bouncer mula la dia panggil2 soh org entertain dia. yg bestnya haziq ni bila dh mengantuk tp merengek semacam kitorg akan tiarapkan & usap2 belakang trs le aura stim tido dia dtg.

walaweii.. citer2 psl diorg trs rasa cam nk balik cium2 gomol2 ayah diorg. hhmm..


5 comments :

lia said...

nmpk mcm haziq ni tinggi org nyer... ye ker?

mmg masa ank tido, boring nyer... mcm nk kejut jer tp bila da bgn tu, bersilat la jawabnyer ;p

** atie + farid + aisyah ** said...

afne...comelnye rambut kakak hana.......cute gler........

same la cam umairah....mulut die....bising betul....tp ckp ntah ape2....hehehe

Afne said...

lia - ntah le lia tp yg pasti barut yg dulunya hana blh pakai sampai 3-4 bln skrg dh tak muat lgsg haziq nk pakai.

atie - rambut tu afne potong zass sbb aritu dia asik soh tiup2 bila kena mata haha.

Liana said...

Afne... bila kat opis sure teringat2 anak kat sekolah dia kan! rindu sangat! Balik rumah, bila dia buat hal...adoi...tepuk dahi dibuatnya...tp, pengalaman cam ni memang seronok. Haziq besar dan tinggi kan... Siannya Hana...mesti tak kuat dokong HAziq nanti.

Afne said...

kimm - bila tgk anak2 lena tu kan baru terfikir ni ke bdk yg kena jerit pekik aku td? sian kan. mak afne pn ada ckp tak lama lg hana 'kalah' la dgn adik dia yg makin bambam tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...