Wednesday, December 1, 2010

Al-Fatihah Untuk Arwah Nyai, Hajah Salbiah Binti Hashim



pg td kt office masa tgh kemas2 fail masuk kotak (lbh kurg jam 11 lbh mcm tu la) dpt panggilan dr kakak sepupu yg tinggal kt sri rampai tanya nk tumpang blk ke tak. series mmg tak tau knp, rupanya arwah nyai (nenek utk panggilan org jawa) katanya tgh nazak. rupa2nya mak tak nak bgtau dulu sbb tkt afne kelam kabut bingung nk blk kg camne sbb eddy takde kt kl. kebetulan plak pg tu eddy dh ke pasir gudang uruskan keje kt sana. mula2 tu fikir, takpe la ckp ngan cousin blk kg dulu sbb pape hal tunggu je eddy blk sini. mmg dh bbrp bln ni kdg2 nyai sht kdg2 baring je. tak sangka pulak dlm jam 1.15 ptg mak telefon bgtau nyai dh takde. Innalillah.. dariNya kita dtg & kepadaNya juga kita kembali.

nyai mmg dh lanjut usia. kiranya jns org yg sht takde penyakit cuma sakit tua. jarang juga dpt jumpa nyai sbb setiap bln bergilir rmh anak2 (adik beradik abah) yg jaga. last time masa raya aidilfitri klu tak silap. nyai ni tak nyanyuk tp mudah lupa (mungkin juga sbb faktor usia). eddy yg dia dh kenal pn selalu juga dia tanya..

nyai : epi, kui ono wong lanang sopo yo? (epi, tu ada org lelaki siapa ye?)
afne : itu kan suami epi tu nyai.. namanya eddy.
nyai : opo yo? nyai wes lali.. (yeke? nyai dh lupa)

15 mnt kemudian nyai akan tanya benda yg sama berulang kali. sebak tul klu igt semua kenangan tu. kdg2 bila ddk2 tu nyai bukak le cerita zaman dia muda2, psl anak2 dia.. ohhh dh bergenang air mataku.

masa kecik2 dulu selalu ikut abah ke pontian. bayangkan la naik motor dr pt lintang tu sampai pontian.. amik masa juga dlm sejam lbh ke 2 jam klu tak silap. dulu arwah yai (atok) & nyai menetap kt sana ada dusun buah2an & rmh. igt lg.. nyai selalu bg upah bila dia minta tlg sapukan daun2 pokok duku & pulasan yg gugur sepanjang jln masuk ke kawasan rmh. Ya Allah, semua dlm kenangan. Sejak arwah yai meninggal thn 2007 masa tu afne mengandung hana (2-4 bln gitu la) sempat blk kg naik bas (eddy outstation masa tu) melawat jenazah yai. tp kali ni tak dpt blk kg. nk drive sorg2 all the way dr kl ke johor bawa anak2 msh blm berkeyakinan. harap family & saudara mara yg lain faham knp epi & anak2 takde kt kg lps dpt berita nyai meninggal. epi cuma dpt sedekahkan al-fatihah, bacakan yasin & doakan dr jauh. ckp ngan eddy, takpe la tak yah blk kl dulu. pegi dulu kenduri kt kg (ooohhh.. esok our 4th anniversary).

takde pulak gmbr nyai yg terbaru. ni gmbr dr facebook cousin masa mother's day aritu..


moga roh arwah nyai ditempatkan di kalangan org yg soleh & beriman, amin. al-fatihah.


8 comments :

@yue said...

Al-Fatihah...

aku sume dah xde dh afne..nyai ngn yayi dua belah...

Sricahaya said...

semoga nyai afne ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan beramal soleh..al-fatihah..

Afne said...

yue, skrg yg ada cuma atok sblh mak je. tq.

Afne said...

tq sri. afne pn doakan yg sama.

ayda basrudin said...

takziah epi...moga arwah nyai ko di tmpatkan di kalangan org yg beriman...

Afne said...

tq aida

Mieja@2001 said...

salamss afne,

takziah & alfatihah buat nyai.

tiba-tiba bc cerita afne teringat plak arwah nyai...dia pon mcm tu jugak suka ingat2 lupa ms sebelum kembali KPDNYA.

Afne said...

kak mieja,

sama2 kita doakan mereka ditempatkan di kalangan org soleh & beriman. al-fatihah..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...