Saturday, January 15, 2011

APA PETUA KASI SUSU SNG KELUAR?

hari tu blogger shah-ira komen dlm entry EBM ooo.. EBM tanya..

"apa petua kasi susu senang keluar ye... ira susu byk tapi segan nau nak keluar la... huhuhu"

alamak ira, afne tak tau nk bg petua apa tp afne jwb mcm ni la..

"ira, cuba urut2 breast sblm pam. kerapkan direct feed. terutamanya waktu mlm sbb kadang kita ngan baby lajak tido. kerapkn mengepam.

mcm mula2 nk sesuaikan diri dgn pam pn mcm tu kan? susu ada tp ssh nk keluar. apa yg afne buat selain urut2 tu afne tuam breast dgn botol susu yg diisi air pns. golekkan2 kt breast.

yg penting minda kena tenang & fikir positif ;)"



4 comments :

Azrina said...

Kunci utama ialah buangkan perasaan stress, bila hati dan minda dah tenang Insyaallah susu mudah keluar. Hari itu saya ada pergi kursus pengurusan stress anjuran tempat kerja dan penceramah ada menerangkan jika kita amalkan senaman ini (masa tu penceramah ada ajar senaman ilang stress tapi saya tak ingat sgt), bagi ibu yang menyusu AWAS...boleh buat susu bengkak. Percayalah, kunci utama nak lancarkan penyusuan ialah jangan stress.

shiemz said...

ooo..mcmtu ek petuanya.... baru aku tau.. pasni leh amalkan kalu terjadieq benda gini... thanks afne..

Afne said...

tq kak, sudi share info kt sini. btl kata akak tu. minda kena positif & tangani stress. tu yg kdg org tertanya breast berat penuh susu tp susu payah nk keluar. tq again ;)

Afne said...

shiem, kdg2 bkn tu je. byk lg penyebab susu susah nk keluar. awal2 mula mengepam mmg tak brp lancar tp insyaallah, bila kita kerap direct feed & rajin mengepam mudah la susu mengalir laju.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...