Monday, January 24, 2011

ROTI GORENG

akhirnya! akhirnya berjaya buat roti goreng inti sardin yahooooooooooooo. rasa happy mcm org dpt duit free hahahhaaaa! mana taknya, masa try buat donat dulu sbnrnya nk buat roti goreng tp disebabkn dohnya agak lembik ssh dibentuk, tu yg trs buat donat tak brp nk bentuk donat tu. resepi roti goreng ni sama je mcm buat donat juga cuma afne lbhkn skit tepung gandum.

pg ahad bgn tido dgn semangat nk menguli doh roti hehe & ini hasilnya..



ROTI GORENG

bahan2 doh roti;
4 cawan tepung gandum
3 sudu makan butter (dicairkn)
3 sudu makan susu pekat
10 gram yis - afne guna je 1 peket mauripan 11 gram tu
1 cawan air masak
2 sudu mkn gula pasir
1 sudu kecil garam
1 biji kentang - rebus & lenyekkn

inti sardin;
bawang bsr - dipotong
bawang putih - dipotong
sedikit cili boh
sedikit sos cili
sedikit garam
1 tin kecil sardin - any brand will do tp afne guna ayam brand

cara2nya;
  1. blend semua bahan utk doh roti kecuali tepung gandum.
  2. campurkn adunan dgn tepung gandum & uli.
  3. simpan doh di dlm fridge selama 1/2 hingga 1 jam.
  4. msk sardin (yg ni korg dh terer kan?). ketepikn.
  5. bentukkan adunan & letak inti sardin. cara plg senang, taburkn sedikit tepung gandum atas permukaan talam (supaya doh tak melekat), bentukkan adunan bulat leper, letak inti sardin, kemaskn adunan jgn bg inti terkeluar.
  6. panaskn minyak & goreng hingga masak warna coklat keemasan.
sedap ni mkn panas2.  serious mmg lembut & gebu! tak rugi mencuba. kt kuali blm hbs menggoreng, hana & haziq dh ulang alik amik roti goreng. byk juga diorg mkn :)

nk selit cerita menu lunch smlm... nasi putih, ikan kembong 3 rasa, udang goreng tempura & sayur brokoli+cauliflower+carrot tumis sos tiram. kebetulan ada tetamu dtg. ketang ketung 15-20 mnt kt dapo dh siap msk sbb eddy nk keluar awal tgk final badminton kt stadium putra. sungguh2 hana meratah udang goreng & brokoli.


11 comments :

rossysweety said...

mak aih...rajinnya ...nak sikit boleh??? ko jual kat opis sure laku arr..

Shareena Haron said...

afne nmpak dah mcm pro wat roti goreng tu...nmpak cantik jer ..sure hana gan haziq suka kann...

meeclon said...

nyum2..sedapnyee..nak try tp aku nei jenis mls msk..hahah..

Nieza Ishak said...

uwaaaaa rajinnya ...

bila angin nieza nak menguli pulak nie ... huhuhu

~ana~ said...

afne, ana buat donut semalam tp letak inti coklat kat dalam...xde rupa donut pun...

btw, sedap la nmpak roti goereng afne..:)

Afne said...

kak ros, ni sbb teringin nk buat punya psl. klu nk jual kt opis rege lain2 sbb saiz ada yg bsr ada yg kecik hahahaa

Afne said...

sha, 1st time buat ni. tak kemas la sha nmpk tak rata pn roti goreng tu.

Afne said...

meeclon, mmg sedap hahahaa. klu mls kena beli la gamaknya hehe

Afne said...
This comment has been removed by the author.
Afne said...

nieza, ni resepi doh plg sng & sbb uli kejap2 je dlm 15-20 mnt gitu. alhamdulillah menjadi.

Afne said...

ana, lain kali blh try buat inti lain ie kacang merah, coklat, strawberry, blueberry...

mesti sedap donat inti coklat ana. blh thn sedap la roti goreng ni sampai ke ptg msh lembut gebu. mungkin sbb pakai kentang dlm resepi tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...