Thursday, October 6, 2011

"Ibu, bila Hana nak besar ni.. Hana nak pergi school!"

ni gmbr2 hana sblm potong rambut hari tu. masa ni kemain bergaya bersepit rambut bagai nk ikut maktok gi beraya. ibu lg suka rambut hana paras bahu mcm ni sbb yg skrg ni mcm pendek sgt la pulak. tp takpe, esok lusa pnjg la rambut tu kan :)



k, sbnrnya entry ni bkn nk bercerita psl rambut hana tp psl nk daftarkan hana sekolah. sejak lps hana patah tgn hari tu, ayah beria2 nk hana rehat & ddk kg sementara nk masuk sekolah awal tahun dpn. rehat tu maksudnya kurgkan pergaulan dgn kwn2 kt taska. maklum aje lah bila dh ramai2 tu memasing main sana sini  takut ada yg tolak2 ke apa. dgn keadaan tgn berbalut & tulang baru tumbuh yg masih lembut rasanya elok lah hana ddk je kt kg dgn atok & maktok. hana pn hari2 blh manja2 ngan ayah. bila la ibu dgn adik dpt ddk kg dgn hana & ayah agaknya..

plan awal nk masukkan hana ke tadika kemas yg dkt dgn rmh abah. mula2 nk pujuk hana ddk kg tu agak ssh tp kitorg bawa dia tgk bakal 'sekolah baru' trs setuju! mana taknya playground terbentang dpn tadika tu. rasanya semua bdk2 mmg suka :)

then bebaru ni mak kata pra sekolah ada buka kelas utk 5 thn (sblm ni kan pra sekolah utk bdk2 6 thn je). mula lah kan ibu pening tak tau nk pilih yg mana 1 utk hana. tu yg tanya2 kt fb. tp atas penerangan seorg guru, afne pilih pra sekolah utk hana. mulai awal thn depan kurikulum KBSR (kurikulum bersepadu sekolah rendah) akan digantikan dgn kurikulum KSSR (kurikulum standard sekolah rendah). sistem penilaian markah tak bergantung kpd exam semata2. markah anak2 belajar (cara menulis/menjawab/mengira) dlm kelas pn diambil kira. bdk2 skrg umur 3-4 thn rata2 dh blh menghafal/mengenal/membaca huruf & nombor so seawal kelas pra anak2 akan didedahkan/dikenalkn dgn abakus/sempoa yg akan diguna pakai bila diorg masuk tahun 1 & seterusnya. pd afne la kan, advantage utk anak2 melayu kita menguasai pengiraan arithmetik. afne tak reti nk terangkan lbh terperinci tp lbh kurg gitu lah bunyi nya hehe..


dokumen2 penting & borang pendaftaran dh dihantar ke sekolah. harap2 hana suka & seronok belajar kt sekolah nnti. tp.. gambar je blm ada. agak2 bg gmbr kt bwh ni blh tak? mau cikgu tu kata amboi overnya bdk kecik ni hahahhaaaa



mcm tak percaya je hana akan belajar kt sekolah rendah tmpt ibu bersekolah dulu. tentu SK Tenaga Sepakat dh byk berubah skrg. cikgu2 yg mengajar dulu pn mungkin ramai yg dh pencen. maklum lah dh 18 thn tinggalkan sekolah tu. tp dulu afne berpeluang belajar dgn cikgu yg pernah mengajar mak.

tetiba kan teringat kenangan2 lama.. masa darjah 3 abah belikan basikal utk afne & arwah ida sorg sebuah. tiap hari kami 2 beradik sama2 kayuh basikal pergi & balik sekolah. mak cukup mrh klu afne blk awal tanpa tunggu arwah ida biarpun kelas afne yg hbs dulu. Ya Allah, semua kenangan tu msh segar di ingatan.. klu lah blh putar semula masa.. sebaknya rasa :(

auntie2 semua doakan hana jd bdk bijak tau :)

tanpa kita sedar.. anak2 semakin membesar, makanya umur kita semakin meningkat tp ibu sentiasa rasa muda remaja hahahahaa. ibu doakan anak2 ibu membesar dgn sihat, diberikan akal fikiran yg bijak, dimurahkan rezeki, dipermudahkan dlm segala urusan, jd anak2 yg soleh/solehah, mendengar kata & membanggakan keluarga, amin.

p/s : hari2 hana tanya soalan (tajuk entry) yg sama berulang2. sbr yea syg, 2-3 bln lg hana dh blh sekolah, InsyaAllah.


8 comments :

Nurul Diana@Mama Adam + Aidil said...

ok tue afne htr sekolah awal2 ... adam hr tue x smp umor 5 tahun genap pun dah ke sekolah .. alahai cantiklah hana rambut panjanng tue afne ..

watyz said...

aty pon tgh berkira2 nak htr abg iman g skool thn dpn even dia br 3 thn lebih. sbb thn dpn mak aty nak g umrah. so xde org nak jaga dia. rasa nye nak htr ke sekolah permata tu.

Afne said...

diana, mesti dh byk yg adam belajar & kuasai skrg kan.

tak sbr nk dgr hana membaca.. tinggi btl cita2 ibu :)

Afne said...

oo yelah, kan mak aty yg jaga anak2 aty. elok lah klu aty dh cadang mcm tu.

afne hntr taska yg skrg ni pn bgs sbnrnya sbb diorg ada jadual belajar, tido & aktiviti. setiap ptg pn ada kelas iqra'. tp dh jd mcm ni, afne hntr haziq sorg je lah ke taska.

lia said...

bagus nyer hana minat nak sekolah... nnt belajar hebat2 jd org yg hebat yer...

Afne said...

lia, harapnya minat belajar tu tetap membara sampai bila2 :)

rossysweety said...

sebijik klon ko...hahahhaa

Afne said...

anak ibu.. mesti lah cantik mcm ibu hahahaa

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...