Wednesday, February 5, 2014

Sup Ceker

yg org sebut2 sup kaki ayam tu lah sup ceker. ceker tu kaki ayam dlm bahasa jawa :)


aritu afne post dlm fb lahaiiiiii ramai rupanya peminat sup ceker ni. igt org jawa je yg mkn hehe... ke ada org x pernah mkn? sedap weeehhhhh.... jgn bayangkan kaki ayam yg kotor tu. klu beli timbang kt pasar pn tentu2 dh diproses buang kulit luar warna kuning tu kan. blk rmh tinggal kerat kuku ayam & potong 2 atau nk msk seketol2 gitu pn blh jer. fyi, sup ceker ni slh satu sup favourite eddy & hana & juga kami sekeluarga. ada 1 je lauk ni pn dh cukup, ratah le sampai ke tulang temulang kaki tu. masa ni la nk 'bercakar' laki bini sampai berhingus hidung mkn pedas curah sambal kicap hahahhaaaaaa.

k, ni style afne msk yg mak ajar takde sukatan tertentu agak2 lah nk msk sup mcm biasa... kot nk buat kenduri kena la berganda2 jumlahnya ;)


SUP CEKER

bahan2;
* bwg merah
* bwg putih
* halia
serbuk lada sulah
kayu manis
bunga lawang
buah pelaga
ceker/kaki ayam dibuang kuku & dibasuh bersih
kentang dipotong dadu
minyak utk menumis
air

cara2nya;
1. tumbuk lumat bawang bertanda *. tumiskn bahan * bersama serbuk lada sulah, kayu manis, bunga lawang & buah pelaga hingga naik bau.
2. masukkan ceker/kaki ayam & tumiskan dgn bahan2 td hingga air kering.
3. masukkan air & msk hingga kaki hampir empuk kemudiannya masukkan kentang & msk hingga kentang empuk.

sementara tunggu sup tu msk blh sediakan bawang goreng :)


BAWANG GORENG

bahan2;
bawang merah kecik dipotong nipis
bawang putih dipotong nipis
sedikit gula

cara2nya;
gaul sebati bahan2 & goreng hingga warna kuning keperangan. jgn terlalu garing nnti bawang goreng terasa pahit.


bila nk mkn tu taburkan bawang goreng & daun sup. wangi kan wangi kannnnnnnnn sup tu menambah selera. bertambah2 selera bila mkn dgn sambal kicap pedas berdesing. resepi sambal kicap blh tgk di sini :)


4 comments :

Nurulhuda Abdul Latip said...

Akak kureng sikit makan sup ceker ni tapi bolehlah layan kalau ada...

Afne said...

kak huda, kitorg mmg suka sup ceker. klu teringin beli sekilo kt pasar & msk sendiri lg puas hati :)

Petak Bunga said...

Resipinya mcm sup biasa je

kure ckit kaki ayam. tp huby suka benar..

~ana~ said...

pergh..terus teringat roti canai kat parit raja..kuah nya kari kaki ayam ni..pergh...sedap sangat....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...