Monday, April 21, 2014

Hani Handirah @ 10 Months

Alhamdulillah, hani genap 10 bln 18/04 yg lps. kira punya kiraaaaa... kurg 2 bln dr hari ni hani genap setahun! cpt btl masa berlalu kan. kdg2 tu dtg rasa rindu dgn hani yg msh baby. skrg ni dh meligat sbk nk mengekor mana kakak & abg pergi. kan afne ada bgtau masa umur hani 8 bln dia dh mula naik punggung melutut tp x gerak2. bila hani 9 bln pn msh gaya gitu je tp dia trs mengesot laju bila nk gerak ke mana2. masa tu mcm terfikir gak bdk2 lain baya hani dh pandai merangkak/ddk sendiri/merambat berdiri/tumbuh gigi. hani steady je dgn mengesot dia tu, apehal ibu ko yg lbh2 plak??? fikir positif je lah kan, perkembangan setiap anak tu berbeza ye dak? sekali tu lbh kurg seminggu yg lps, hani trs pandai berdiri(merambat)-ddk-merangkak sekaligus! Alhamdulillah... menitik airmata ibu tgk anak berdiri buat pertama kalinya. maklum lah, sblm ni semua perkembangan anak2 kan pengasuh yg dpt tgk dulu.

muka vangga hokeh! cpt2 ibu snap hehe...

amboiiiii... sekali dh pandai berdiri asik nk naik berdiri je kejenya bila celik mata. pastu bila x pandai turun br jerit2/nangis2 panggil ibu. yg geramnya siap lps2 tgn tu adehhhh mcm dh terer bebeno gaya berdiri...





klu dulu bila kami ddk kan mmg dia diam je ddk main sendiri. skrg takde istilah ddk molek2 dh... merangkak-ddk-merangkak-ddk sesuka hati dia je. apa korg igt makin besar si anak makin kurg pemantauan?? salah derrr... lg lah kena kerap perhati takut juga dia jatuh terhantuk ke apa. maklum lah msh baru dgn skil berdiri-ddk-merangkak ni kan. cer korg tgk sopan je kan anak dara kecik ddk bertimpuh mcm ni...


maaf lah yea kualiti gmbr kurg memuaskan. dua2 x reti dendiam. adik alya cuti seminggu kt kg. bdn dia kusssss semangat berketak2 debab. adik alya pn dh 3 bln lbh & dh pandai meniarap :)

berbalik cerita pd hani, perkembangannya setakat 10 bln...
  • Alhamdulillah, msh menyusu bdn. moga Allah permudahkan urusan kami utk capai setahun & seterusnya hingga 2 thn.
  • mkn 3x sehari. Alhamdulillah, x cerewet. apa ibu msk apa ibu bg dia telan je.
  • smlm monthly check up semua ok cuma berat x naik x turun. nurse kata normal memandangkn hani nmpk aktif (mmg pun!).
  • dh pandai merambat & berdiri, Alhamdulillah.
  • dh pandai ddk sendiri, Alhamdulillah.
  • dh pandai merangkak, Alhamdulillah.
  • dh pandai gerakkan tgn 'bye-bye'. kdg2 hani sebut 'ta-ta'.
  • dh pandai selak2 baju cr nenen. hisap nenen pn dh gaya bebas dlm keadaan ddk pn blh asal dpt ;)
  • faham bbrp perkataan & tahu siapa ayah, ibu, kakak, abg, atok & maktok selain mamam (mkn) & nenen (menyusu). selalu juga bila menangis dia sebut abu abuuuu (ibu kot?).
  • peramah. pantang org tegur dok sengih manjang. plg kelako siap ajak org bual mcm la org faham bahasa dia hehee..
  • garang. ok, jgn tertipu dgn kemanisan & keramahan dia. bila org amik brg dr tgn dia mmg trs naik angin. siap lwn berbalas2 keluar suara tinggi klu kakak usik dia hahahaaaa

gmbr smlm. agak2 korg sampai ke bsr ke habit hisap jempol tu? so cute :)



2 comments :

Petak Bunga said...

Alohai..hisap jari ek..
comel je

Afne said...

dr lps pantang dia dh mula hisap jari hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...